Wat zijn aanloopkosten?
Aanloopkosten zijn kosten die je maakt voordat je jouw onderneming registreert bij de Kamer van Koophandel. Voor de belastingdienst ben je nog geen ondernemer, maar de aanloop ernaartoe is al in volle gang. Aanloopkosten zijn die kosten die erbij komen kijken als jouw bedrijf nog in de kinderschoenen staat. Daar investeer je in met uren en met de betaling van facturen. Aanloopkosten, zo noemen we dat.
Met terugwerkende kracht
De kosten die je hebt gemaakt zijn met terugwerkende kracht te verrekenen. Daarbij gaat het om zowel de aangifte van de inkomstenbelasting – in het jaar dat je gestart bent met je onderneming – als om de btw die aftrekbaar is als voorbelasting. Natuurlijk heb je allerlei kosten gemaakt, voorafgaand aan de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK) van jouw onderneming. Dat hoort bij een goede start van een onderneming. Denk daarbij vooral aan alle zakelijke kosten. Kosten waarvan het aannemelijk is dat deze voor je onderneming bedoeld zijn. Met andere woorden: kosten met een zakelijk karakter.
Vooraf gemaakte kosten
Op het moment dat je bedrijf officieel begint is het noodzakelijk dat je kunt aantonen dat de aanloopkosten die je hebt gemaakt daadwerkelijk van toepassing zijn voor je onderneming. Bewaar daarom bewijsstukken en facturen zorgvuldig.
Naast kosten zijn er vast ook een aantal uren tijd die je in de voorbereiding stopt. Het is dan ook aan te bevelen alle uren die je maakt bij te houden in een overzicht. Vooral als je gebruik denkt te maken van de zelfstandigenaftrek. Facturen die je mag verwerken mogen tot 5 jaar voor de start van de onderneming gemaakt zijn. Wanneer je bijvoorbeeld in 2022 start zijn de aanloopkosten voorafgaand aan de start aftrekbaar tot en met 1 januari 2017.
Het is niet relevant hoe de kosten betaald zijn. Doorgaans heb je in de aanloopperiode nog geen beschikking over een zakelijke bankrekening en heb je de kosten betaald via een privé-rekening of misschien zelfs contant betaald. Ook in deze gevallen zijn de kosten (als aan de voorwaarden is voldaan) aan te merken als zakelijke kosten.
Voorbeelden van aanloopkosten zijn:
- een computer of laptop die je aanschaft voor je bedrijf
- kosten voor het maken van een website en de hosting
- kosten voor advies en coaching van jou als ondernemer
- kantoorartikelen die zijn gekocht
- administratiekosten die je bijvoorbeeld maakt
Btw aftrekbaar als voorbelasting
Zoals hierboven al genoemd zijn niet alleen de kosten te verrekenen bij de inkomstenbelasting. Ook de btw mag je verrekenen. De btw die je betaalde voor de zakelijke aanloopkosten ontvang je terug en verwerk je als voorbelasting zodra je gestart bent.
Aanloopkosten in de aangifte inkomstenbelasting
Alle kosten die betaald zijn moeten zakelijk van aard zijn en betrekking hebben op het toekomstige bedrijf. Ondanks dat je als ondernemer nog niet zichtbaar bent voor de belastingdienst. Als je dit goed kunt onderbouwen mag je deze aanloopkosten aftrekken bij de aangifte voor de inkomstenbelasting in het jaar dat je ondernemer wordt voor de belastingdienst. dat is het moment waarop je facturen stuurt en btw gaat afdragen. Kosten die je ook hebt zonder dat je tot de groep ondernemers behoort mag je niet aftrekken.