Ga naar de inhoud
Handigboekhouden.nl
  • Werkwijze
  • Tarieven
  • Dienstverlening
  • Kennisbank
  • Contact

Aanloopkosten

Algemeen

Inhoud van dit artikel

Wat zijn aanloopkosten?

Aanloopkosten zijn kosten die je maakt voordat je jouw onderneming registreert bij de Kamer van Koophandel. Voor de belastingdienst ben je nog geen ondernemer, maar de aanloop ernaartoe is al in volle gang. Aanloopkosten zijn die kosten die erbij komen kijken als jouw bedrijf nog in de kinderschoenen staat. Daar investeer je in met uren en met de betaling van facturen. Aanloopkosten, zo noemen we dat.

Met terugwerkende kracht

De kosten die je hebt gemaakt zijn met terugwerkende kracht te verrekenen. Daarbij gaat het om zowel de aangifte van de inkomstenbelasting – in het jaar dat je gestart bent met je onderneming – als om de btw die aftrekbaar is als voorbelasting. Natuurlijk heb je allerlei kosten gemaakt, voorafgaand aan de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK) van jouw onderneming. Dat hoort bij een goede start van een onderneming. Denk daarbij vooral aan alle zakelijke kosten. Kosten waarvan het aannemelijk is dat deze voor je onderneming bedoeld zijn. Met andere woorden: kosten met een zakelijk karakter.

Aanloopkosten

Vooraf gemaakte kosten

Op het moment dat je bedrijf officieel begint is het noodzakelijk dat je kunt aantonen dat de aanloopkosten die je hebt gemaakt daadwerkelijk van toepassing zijn voor je onderneming. Bewaar daarom bewijsstukken en facturen zorgvuldig.

Naast kosten zijn er vast ook een aantal uren tijd die je in de voorbereiding stopt. Het is dan ook aan te bevelen alle uren die je maakt bij te houden in een overzicht. Vooral als je gebruik denkt te maken van de zelfstandigenaftrek. Facturen die je mag verwerken mogen tot 5 jaar voor de start van de onderneming gemaakt zijn. Wanneer je bijvoorbeeld in 2022 start zijn de aanloopkosten voorafgaand aan de start aftrekbaar tot en met 1 januari 2017.

Het is niet relevant hoe de kosten betaald zijn. Doorgaans heb je in de aanloopperiode nog geen beschikking over een zakelijke bankrekening en heb je de kosten betaald via een privé-rekening of misschien zelfs contant betaald. Ook in deze gevallen zijn de kosten (als aan de voorwaarden is voldaan) aan te merken als zakelijke kosten.

Voorbeelden van aanloopkosten zijn:

  • een computer of laptop die je aanschaft voor je bedrijf
  • kosten voor het maken van een website en de hosting
  • kosten voor advies en coaching van jou als ondernemer
  • kantoorartikelen die zijn gekocht
  • administratiekosten die je bijvoorbeeld maakt

aanschaf computer door ondernemer

Btw aftrekbaar als voorbelasting

Zoals hierboven al genoemd zijn niet alleen de kosten te verrekenen bij de inkomstenbelasting. Ook de btw mag je verrekenen. De btw die je betaalde voor de zakelijke aanloopkosten ontvang je terug en verwerk je als voorbelasting zodra je gestart bent.

Aanloopkosten in de aangifte inkomstenbelasting

Alle kosten die betaald zijn moeten zakelijk van aard zijn en betrekking hebben op het toekomstige bedrijf. Ondanks dat je als ondernemer nog niet zichtbaar bent voor de belastingdienst. Als je dit goed kunt onderbouwen mag je deze aanloopkosten aftrekken bij de aangifte voor de inkomstenbelasting in het jaar dat je ondernemer wordt voor de belastingdienst. dat is het moment waarop je facturen stuurt en btw gaat afdragen. Kosten die je ook hebt zonder dat je tot de groep ondernemers behoort mag je niet aftrekken.

Hulp nodig?

Wij gaan verder dan alleen het verwerken van je boekhouding
Aanvragen

Met Handigboekhouden
nooit meer:

Software nodig

Gebruik je nu moneybird, e-boekhouden of een ander pakket. Het is vanaf nu niet meer nodig. Wij werken in de het meest gerenommeerde pakket van Nederland, Exact Online. En het gebruik hiervan is gratis voor jou!

Boekhouding bijwerken

Verleden tijd voor het zelf bijhouden van je administratie. Je stuurt via app of email je bonnen door, je zorgt voor de bankkoppeling en klaar is kees voor jou! Laat de rest maar aan ons over.

Stress

Wanneer moest die btw aangifte ook alweer binnen zijn? Zit er een uiterlijke termijn op het indienen van de aangifte inkomstenbelasting? Al je zorgen zijn verleden tijd: wij zorgen voor tijdige indiening van je aangiften!

Maar wel:

Support bij vragen

Heb je vragen over het gebruik van onze systemen, of over jouw specifieke situatie? Je kunt ons bereiken via chat of email. Op afspraak is een telefonisch overleg ook mogelijk!

Boekhouding up-to-date

Je boekhouding is altijd up-to-date. Als je je bonnen en factuur aanlevert, verwerken wij deze binnen 48 uur in je boekhouding. Door ons portaal heb je dan ook altijd de juiste cijfers bij de hand.

Tijd om te ondernemen

Je boekhouding is in goede, vertrouwde handen. Geen zorgen meer over de administratieve kant van het ondernemen, maar lekker veel tijd over om aan je onderneming te werken!

Aanvragen

Meer informatie over onze diensten? Begin dan op: Online Boekhouder – Handigboekhouden.nl

Deel dit artikel

Algemeen

  • Werkwijze
  • Tarieven
  • Dienstverlening
  • Kennisbank
  • Contact
Menu
  • Werkwijze
  • Tarieven
  • Dienstverlening
  • Kennisbank
  • Contact

Contactgegevens

  • info@handigboekhouden.nl