Btw op bankkosten
Bankkosten btw, hoe zit dat? Bankkosten zijn kosten die je hebt wanneer je een bankrekening hebt; een betaal- of spaarrekening. Daar heb je er als ondernemer minimaal één van. Een bankrekening voor je onderneming brengt zakelijke kosten met zich mee. Het is een tegenprestatie die banken vragen voor de diensten die zij leveren. Bankkosten vallen onder de zakelijke kosten van je onderneming en neem je altijd op in je boekhouding. Onder bankkosten vallen ook de rente en transactiekosten.
Hoe staat het met de btw op bankkosten btw?
Op bankkosten wordt geen btw geheven. De belastingdienst in Nederland stelt bankkosten – op enkele uitzonderingen na – vrij van btw. Dat betekent: 0% btw op bankkosten. Met andere woorden; over deze kosten hoef je geen btw te betalen en ondernemers hoeven daarom geen btw op bankkosten in de btw aangifte op te nemen.
Wanneer is er btw verschuldigd?
In de meeste gevallen – zo schreven we al – rekenen banken geen btw op bankkosten en zijn deze vrijgesteld van btw. Toch zijn er enkele uitzonderingen. Staat er geen btw op de factuur van de bank dan hoef je geen btw te betalen. Dat is voor de basisdiensten het geval. De kosten op de rekening zijn dan vrijgesteld van btw. Aanvullende dienstverleningen van de bank worden wél belast met btw, dat zie je op de factuur. Voor een juiste administratie let je hier goed op.
Voor btw op bankkosten gelden dus uitzonderingen!
Kosten voor de handelingen voor betaal- en spaarrekeningen, overmakingen, vergoedingen voor af- en bijschrijvingen of het innen van schulden zijn vrijgesteld van btw. Sommige diensten van de bank echter worden wél met btw belast. Dat is belangrijk om te weten. Denk bijvoorbeeld aan advieskosten of het huren van een pinautomaat voor je winkel. Over die bedragen rekent de bank wél btw. Deze btw mag je – zoals altijd met betaalde btw – als voorbelasting aftrekken in je administratie.
Kijk goed op de factuur
Banken zijn verplicht om duidelijk te vermelden wanneer er op de dienst wel btw zit. Dit vind je terug op de factuur. Staat de btw op de factuur dan mag je deze terugvorderen bij de belastingdienst. Is het nog steeds onduidelijk of er wel of geen btw op bankkosten zit, vraag dan een kostenspecificatie aan.
Zijn bankkosten aftrekbaar?
Jazeker! Bij de aangifte voor de belasting mag je de bankkosten van de winst aftrekken. Daar heeft wel of geen btw niets mee te maken. Alle kosten die je maakt uit zakelijk oogpunt kun je aftrekken van de winst. Ook bankkosten vallen onder de zakelijke kosten en zijn dus aftrekbaar.
Creditcardhouders
Wanneer je als ondernemer de beschikking hebt over een creditcard reken je per maand of per jaar een bedrag af voor het houden van deze creditcard. Ook deze kosten zijn vrij van btw.
Bankkosten in de boekhouding verwerken
Wanneer je bankkosten in je online boekhouding verwerkt en deze toewijst aan de rubriek bankkosten zal de btw automatisch op vrijgesteld komen te staan. Met de btw hoef je niets te doen. Controleer wel je boekhouding voordat je de btw aangifte doet.
De meest voorkomende bankkosten in de 0% btw categorie:
- Kosten voor handelingen voor betaal- en spaarrekeningen
- Kosten voor overmakingen
- Kosten voor af- en bijschrijvingen
- Kosten voor het innen van schulden
- Rente
- Credit card kosten.
(Zie ook de site van de belastingdienst.)
Bankkosten te boeken met btw:
- advieskosten
- het huren van een pinautomaat