Ga naar de inhoud
Handigboekhouden.nl
  • Werkwijze
  • Tarieven
  • Dienstverlening
  • Kennisbank
  • Contact

Openingsbalans

Algemeen

Inhoud van dit artikel

Wat is een openingsbalans?

De openingsbalans is de start van je boekhouding van een bepaalde periode. Een zogenaamde beginbalans. Dat hoort bij het financiële deel van je onderneming. Op de openingsbalans staan zowel schulden als bezittingen bij het starten van een onderneming. Er is in meerdere situaties sprake van een openingsbalans:

Bij de start van je bedrijf

De openingsbalans is niets anders dan het startpunt bij oprichting van de onderneming. Als er bezittingen zijn, neem je die mee in je openingsbalans. Zijn er schulden dan neem je die ook mee. Je creëert hiermee een duidelijk overzicht.

De sluitpost (bezittingen – schulden) is het eigen vermogen. Bij veel ZZP’ers en ondernemers zal de openingsbalans nul zijn. Immers, bij de start zijn er geen bezittingen of schulden. En er is nog geen saldo. Zijn er vóór de oprichting al activa ingebracht, dan verantwoord je deze in je boekhouding op de openingsbalans.

Een voorbeeld hiervan is een auto, die je privé rijdt maar voortaan ´op de zaak´ wilt zetten. Of een bankrekening, waar je voor de oprichting al geld op hebt gestort. Het begin van je administratie.

Bij het begin van een boekjaar

Na het afsluiten van een boekjaar, bijvoorbeeld het boekjaar 2020 op 31 december 2020, begin je de volgende dag (1 januari 2021) met een nieuwe openingsbalans. Deze openingsbalans is gelijk aan de eindbalans van vorig boekjaar.

Doe je aan online boekhouden? De meeste pakketten voor boekhouden bieden een functie, waarmee je een boekjaar afsluit en een volgend boekjaar opent. Het resultaat van het vorige boekjaar wordt automatisch aan het eigen vermogen toegevoegd.

Openingsbalans - begin boekaar

Bij de inbreng van een eenmanszaak in de B.V.

Wanneer je een eenmanszaak wilt inbrengen in een B.V. ontstaat er een specifieke openingsbalans. Een eenmanszaak in de B.V. inbrengen kan juridische (aansprakelijkheid van de eigenaar) of fiscale (winst boven +- € 150.000) redenen hebben. In die gevallen is het mogelijk om je eenmanszaak in te brengen in een B.V. (al dan niet een holdingstructuur).

De eenmanszaak wordt dan geacht te worden voortgezet in een B.V.. De eindbalans van de eenmanszaak geldt als basis. En is de openingsbalans van de B.V.

Hoe stel je een openingsbalans op?

Leuk, zo’n openingsbalans. Maar hoe stel je de openingsbalans op, waar moet je beginnen?

In het geval van een startend bedrijf begin je met het maken van keuzes. Keuzes die van belang zijn voor je administratie en openingsbalans. Een aantal voorbeelden:

  • stort ik privégeld op mijn zakelijke bankrekening om ‘de boel’ te gaan draaien?
  • ga ik mijn auto privé of zakelijk rijden?
  • ga ik voorraad aanschaffen om mijn winkel te vullen, of kan ik mijn volledige voorraad afroepen bij mijn leverancier?
  • heb ik een zakelijke lening nodig?

Keuzes maken geeft je meer gemak bij het opstellen van een openingsbalans. Immers, je weet dan wat je bezittingen en wat je schulden zijn op het moment van het starten met jouw onderneming.

Na het maken van belangrijke keuzes en het opstellen van de openingsbalans is het slim om de diverse bezittingen in te delen in de categorieën:

Vaste activa

Vaste activa zijn alle (al dan niet fysieke) goederen, die minimaal langer dan 1 jaar meegaan in de onderneming. Denk hierbij aan computers, de auto, de softwarepakketten. Maar ook aan de prijs die je betaald hebt, als je een onderneming hebt overgenomen.

Vlottende activa

dit zijn alle items, die gebruikt worden in de dagelijkse gang van zaken binnen je bedrijf. Voorbeelden zijn voorraden en geldmiddelen op je bank of in de kas.

Openingsbalans - vlottende activa

Daartegenover staan er uiteraard schulden op de balans. Immers, de zojuist behandelde bezittingen zijn op een of andere manier gefinancierd. We delen de schulden in, als volgt:

dit is het bedrag dat je zelf inbrengt (in de vorm v

Eigen Vermogen

an euro’s of goederen) in je onderneming, zonder dat je daarvoor iemand anders (zoals een bank of een familielid) nodig hebt.

Bij een B.V. bestaat het eigen vermogen uit aandelenkapitaal en eventueel reserves.

Vreemd vermogen

De bezittingen op de openingsbalans kunnen ook gefinancierd zijn door een derde. Bijvoorbeeld een bank, je oom of een goede vriend.

De geldswaarde van dit ingebrachte vermogen, wordt op de openingsbalans onder Vreemd vermogen verantwoord. Ook hier kun je een indeling maken tussen kort (terug te betalen binnen 1 jaar) en lang (langere terugbetalingstermijn dan 1 jaar) vreemd vermogen.

Bij het inbrengen van een eenmanszaak in een B.V. wordt de eindbalans van de eenmanszaak gelijkgesteld aan de beginbalans van de B.V.-structuur (vaak een holding en een of meerdere werkmaatschappijen).

De inbreng gebeurt veelal bij de holding-BV. Er kunnen posten vanuit de beginbalans van de holding-BV uitzakken naar de beginbalans van de werkmaatschappij.

Meer informatie over onze diensten? Begin op onze homepagina.

Hulp nodig?

Wij gaan verder dan alleen het verwerken van je boekhouding
Aanvragen

Met Handigboekhouden
nooit meer:

Software nodig

Gebruik je nu moneybird, e-boekhouden of een ander pakket. Het is vanaf nu niet meer nodig. Wij werken in de het meest gerenommeerde pakket van Nederland, Exact Online. En het gebruik hiervan is gratis voor jou!

Boekhouding bijwerken

Verleden tijd voor het zelf bijhouden van je administratie. Je stuurt via app of email je bonnen door, je zorgt voor de bankkoppeling en klaar is kees voor jou! Laat de rest maar aan ons over.

Stress

Wanneer moest die btw aangifte ook alweer binnen zijn? Zit er een uiterlijke termijn op het indienen van de aangifte inkomstenbelasting? Al je zorgen zijn verleden tijd: wij zorgen voor tijdige indiening van je aangiften!

Maar wel:

Support bij vragen

Heb je vragen over het gebruik van onze systemen, of over jouw specifieke situatie? Je kunt ons bereiken via chat of email. Op afspraak is een telefonisch overleg ook mogelijk!

Boekhouding up-to-date

Je boekhouding is altijd up-to-date. Als je je bonnen en factuur aanlevert, verwerken wij deze binnen 48 uur in je boekhouding. Door ons portaal heb je dan ook altijd de juiste cijfers bij de hand.

Tijd om te ondernemen

Je boekhouding is in goede, vertrouwde handen. Geen zorgen meer over de administratieve kant van het ondernemen, maar lekker veel tijd over om aan je onderneming te werken!

Aanvragen

Meer informatie over onze diensten? Begin dan op: Online Boekhouder – Handigboekhouden.nl

Deel dit artikel

Algemeen

  • Werkwijze
  • Tarieven
  • Dienstverlening
  • Kennisbank
  • Contact
Menu
  • Werkwijze
  • Tarieven
  • Dienstverlening
  • Kennisbank
  • Contact

Contactgegevens

  • info@handigboekhouden.nl